Vannak akik Fidesz-LMP alkut sejtenek, ám ez a véleményem szerint egy hibás megközelítés. Az ajánlószelvények eltörlését már a 2010-es parlamenti választások előtt többen kérték, az LMP-n kívül például ez volt a Political Capital javaslata is. 

A valóságban az ájánlószelvények megtartása mindig a kormánypárt vagy éppen az adott pillanatban legnagyobb népszerűséggel bíró párt érdeke. Hogy miért? Mert manipulálni tudja a választáson való indulók számát azzal, hogy mindig azt segíti meg, akinek az elindulása az aktuális érdekeit szolgálja (aki gyengíti a nagy ellenfelet). Ez azonban mára megszűnni látszik, az érdekek megváltoztak.  

Miért nem akar ezzel továbbra is élni a Fidesz? 

Szerintem az ajánlószelvények megszüntetésével sokkal inkább egy esetleges ellenzéki összefogás esélyeit akarják csökkenteni. Ha lenne ajánlószelvény, akkor a kisebb pártok számára a rajthoz állás is nehéz lenne, ami az egyik fő racionális érv lehet a más pártokkal való összefogás mellett. A kopogtatócédula eltörlése szerintem egyfajta mézesmadzag: nem kell összefognotok senkivel, rajthoz tudtok állni minden körzetben egyedül is. Ezzel elérhető lehet, hogy akár 7-8 jelölt is ott legyen majd minden körzet szavazólapján. A Fidesz nem csak nyerni akar, hanem újra kétharmaddal akar nyerni erre pedig akkor van a legnagyobb esély, ha az ellenzéki pártok 4-5 jelöltet is kiállítanak. 

A választási eljárásról szóló törvény persze egyáltalán nem biztos, hogy mindenki számára lehetővé teszi majd a "gyűjtés" nélküli rajthoz állást. Könnyen lehet, hogy részben a DK ellehetetlenítésére vagy a JESZ és a 4k "szűrésére" a végső szabályozás komolyabb jelöltállítási feltételeket fog tartalmazni a nem parlamenti pártok számára. Számos országban nem azonosak a a jelöltállítás feltételei a már bizonyított (parlamenti pártok) és a parlamenten kívüli erők számára. Rogán Antal legfrissebb nyilatkozata alapján úgy tűnik, hogy a játszma még nem lefutott ám jelenleg azt gondolom, hogy a Fidesz rövid távű érdeke és a magyar demokrácia hosszú távú érdeke egybeesik és egy minden párt számára elérhető kauciós rendszer lenne kívánatos. 

A bejegyzés trackback címe:

https://thenewsroom.blog.hu/api/trackback/id/tr1004766146

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Köszönjük, Orbán, elég a kommunikációs trükkökből, a forradalmi hevületből és a barokkos túlzásokból! 2012.09.10. 19:13:11

Élni akarjuk az életünket, jókedvvel, bőségben, és annak, hogy ezt megtehessük, jelen pillanatban te és a slepped vagytok a legnagyobb akadálya. * Nézd meg, már megint mit csináltál! * Úgy tűnik, hazudtál, és két órán belül rajtakaptak! Már megint rajt...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dr. Balta$ár 2012.09.10. 14:04:37

lesz... ajánlás csak nem külön cetliken, hanem egy A4 es papíron kell összeszedni és CSAK az új indulóknak (tehát kivéve fides) az ajánlásokat...

így a kubatovlistával gyorsabban integrálható....

horganyember (törölt) 2012.09.10. 14:17:49

A hatalom megszilárdítása, új monarchia épül!

horganyember (törölt) 2012.09.10. 14:20:16

Gyurcsány mindent megtesz azért hogy minden így maradjon, ha nem csinálna semmit, tán még lenne aki szavaz rá és megfordulhatna minden, de így, esélytelen. Készüljetek hosszú időre, arra mintha a tajgán élnétek, voltunk már acél és vas országa egy vas nélkül, most majd Azerbajdzsán leszünk olaj nélkül. Diktátorunk már van!

Psyman 2012.09.10. 14:21:20

Vagy egyszerűen belátták, hogy az előzetes regisztráció és a kopogtatócédula-gyűjtés együtt baromság.

Anti Anyag (törölt) 2012.09.10. 14:23:25

Mekkora baromság már ez. A Fidesz megakadályozza, hogy az LMP-MSZP-Gyurcsányék összeálljanak?

Hihetetlen, hogy úgy írnak egyesek posztot, hogy még csak nem is gondolkodnak.

bgp 2012.09.10. 14:31:20

@Anti Anyag: ritka dolog, hogy egyetértünk. Ha emelik a cédulaszámot, az a baj, ha eltörlik, azért nyifognak.
A fidesznek az a kurva nagy szerencséje, hogy az ellenzéke balfasz.

VT22 2012.09.10. 14:41:10

Nyuszika és a sapka esete.

1, Marad a KC: "jajj a fidesz el akarja lehetetleníteni az ellenzéki kispártokat hogy ne tudjanak indulni"

2, Nincs KC: "Jajj a fidesz meg akarja osztani az ellenzéki kispártokat hogy induljanak minél többen"

Vicces, ahogy egyesek mindig leleplezik a gonosz fidesz mesterkedéseit az 'igazándemokratikuspártok' ellen.

Blogger Géza 2012.09.10. 14:45:57

JESZ? 4K! Ezek komolyan léteznek? Remélem indul a Vaccpavör Dóri, Dopeman, Szili Kati, az Anonymus, Schmuck Andor, pár civil mozgalom, a Kétfarkú Kutya Párt, Kuncze Gábor a Klubrádió színeiben, meg az antiszemitává lett SZDSZ (copyright by Pető Iván) is. Legalább legyen szórakoztató a buli!

Ezt a kauciót nem értem, mire lenne jó. Albérletnél OK, de itt? Ha nem kap elég szavazatot, még fizessen?

is 2012.09.10. 14:46:47

@Anti Anyag: ez bizony nagy baromság. ki állított ilyet? talán csak nem te a kommentedben?

is 2012.09.10. 14:53:15

@VT22: a KC eltörlése üdvözlendő. csak hát a fiúk még ha aranyhoz nyúlnak, akkor is szar lesz belőle. merthogy a köpönyegforgatásból világosan látszik, hogy csak arra a helyzetre reagáltak, hogy az MSZP csak visszajött 20% fölé, és ha kiszórják az LMP-t, amire eddig törekedtek, akkor az már sok lesz nekik. szó nincs valamiféle elvről, a FIDESZ a mind több parlamenti helyre, azaz a hatalom megtartására játszik. és időben eltolva (kb. 1 év van a két állítás között), nem egyszerre. tehát nem sapka, hanem hatalommánia. az meg mindenkor erkölcstelenség.

Anti Anyag (törölt) 2012.09.10. 14:58:44

@is: "Szerintem az ajánlószelvények megszüntetésével sokkal inkább egy esetleges ellenzéki összefogás esélyeit akarják csökkenteni."

Jól látod, ez idézet a posztból.

legeslegujabbkor 2012.09.10. 15:00:18

@is: Szerintem egyszerűen biztosak abban, hogy a regisztráció nekik kedvez, és lemorzsolja az ellenzék szavazóit. Főleg, ha a különböző pártoknak már akkor nyilatkozniuk kell, hogy együtt indulnak a körzetekben, és nem lesz idejük erről hosszasan győzködni a választókat.

Kalv 2012.09.10. 15:03:36

@is: azt értem, hogy a gonosz fidesz a mind több parlamenti helyre meg a hatalomra játszik, de a többi jóságos párt mire játszik egy választáson?

Zorg a Rettenetes · http://musicanta.blog.hu 2012.09.10. 15:07:49

@Blogger Géza: Arra jó, hogy valamivel muszáj szűrni, hogy ne indulhasson körzetenként negyvenhárom Bartos Cs. a választásokon. Ha le kell perkálni minden jelöltért X összeget, ami egy bizonyos eredmény alatt nem, vagy csak részben jár vissza, az egyrészt gátat szab a poén-jelöltek elburjánzásának, de ezzel együtt is sokkal könnyebben megugorható lécet jelent az új pártok számára, mint a szintén sok pénzbe kerülő, különböző, körmönfont visszaéléseknek kedvező kopoktatócédulás rendszer.

VT22 2012.09.10. 15:11:41

@is: "a FIDESZ a mind több parlamenti helyre, azaz a hatalom megtartására játszik"

Üdvözlünk a demokráciában, a politikai pártok deklarált célja a minél több parlamenti hely megszerzése. :O

willdataa 2012.09.10. 15:17:10

A kaució etikátlan, a kopogtató cédula etikus megoldás. Ne az indulhasson, akit a cionista pénzügyi körök és média futtat (LMP), hanem az aki szorgalmasan dolgozik, országos szervezetet épít ki és jelentős lakossági támogatottsága van (Jobbik). Így igazságos és demokratikus.

Blogger Géza 2012.09.10. 15:20:10

@Zorg a Rettenetes: Akkor egyetértek Rogánnal, ez nekem nem tetszik, túlságosan a pénzre teszi a hangsúlyt, akkor már inkább az aláírások. Lelkes aktivisták ingyen is összegyűjthetik.

2012.09.10. 15:33:43

márpedig össze kell fogni és el kell menni szavazni...

pástétom 2012.09.10. 15:35:14

A kopogtatócédula-rendszer eltörlése a kis pártok elemi érdeke, meg a Fideszé is a posztoló álal felvetett okokból.

A közös nevező tehát megvan, az indíték viszont más.

dr. Balta$ár 2012.09.10. 15:38:16

@pástétom: nem fogtátok fel hogy ugyanaz marad csak nem cetlin kell gyűjteni... hanem A4es papíron ???

idióták...

te tök midnegy... korai ugyis... 2 (???) év alatt még 1000 szer átírja drorvbűn és a fides mafia a konyhaasztalon...

Zorg a Rettenetes · http://musicanta.blog.hu 2012.09.10. 15:53:47

@Blogger Géza: Ne légy naiv. Kopogtatócédulát gyűjteni ugyanúgy pénzbe kerül. Általában többe is, mint amennyi már elegendő lenne kauciónak.

ciccaful 2012.09.10. 15:54:40

@VT22: ugyan.
ami tegnap előny volt, az ma hátránnyá válhat. mi sem bizonyítja jobban minthogy első körben a fidesz szigorított a kopicetli gyűjtés határidején 2010-ben, ha még emlékszel. mert akkor az volt az érdeke (önk választások).

2014-ben más az érdeke az általa bevezetett rendszer logikája miatt.

különben egyetértek pástétom hozzászólásával: a közös nevező megvan, csak az ok más.

dr. Balta$ár 2012.09.10. 15:55:55

kit érdekel a demokrácia...
lényeg hogy jobban élünk...

willdataa 2012.09.10. 15:56:17

@Zorg a Rettenetes:

Kopogtató cédulát gyűjteni nem pénzbe hanem szervezettségbe kerül. A szervezettség pedig munkába és társadalmi bizalomba kerül.

spinat 2012.09.10. 16:07:28

nem érdekel, hogy a fiesz mit remél töle, a kc eltörlése üdvözlendö mindenképp!

2llkedő 2012.09.10. 16:10:09

@spinat: "nem érdekel, hogy a fiesz mit remél töle,"

Öléggé nagy baj, hogy nem érdekel, mi is épül valójában Piktor országában.

willdataa 2012.09.10. 16:11:33

A kopogtatócédulát azért akarja eltörölni a Fidesz hogy csökkentse a szervezettsége miatt jogos előnnyel bíró Jobbik előnyét a szervezetlenebb pártok előtt, és indíthasson kamu nemzeti radikális jelölteket mint a hódmezővásárhelyi Magyarok Szövetsége jelölt, akik zavart okozhatnak és több százalékot elvehetnek a Jobbiktól.

spinat 2012.09.10. 16:17:37

@félázsiai 2llkedő: persze érdekel valamelyest, hpgy mit remélnek, de ettöl függetlenül helyeslem a név szerinti, nem titkos nulladik forduló eltörlését.

bár a fidesz egykulcsostól is azt remélte, hogy beindul a gazdaság :)

willdataa 2012.09.10. 16:20:57

A kopogtatókat meg kellene tartani és 1000-ről felemelni 1500-ra választókerületenként.

2llkedő 2012.09.10. 16:24:41

@spinat: "persze érdekel valamelyest, hpgy mit remélnek,"

Ezek nem remélések, hanem egy tudatos építés. Csak nézd meg a másik piktor ténykedését, és rádöbbensz, hogy mi épül.

Netuddki. 2012.09.10. 16:55:42

@dr. Balta$ár: "kit érdekel a demokrácia...
lényeg hogy jobban élünk... "

Ja, jobban élünk mint jövőre...

Netuddki. 2012.09.10. 16:58:02

A nagy orbáni csavar szerint ugyanúgy lesz majd kopogtatócédula csak más lesz a neve...

2llkedő 2012.09.10. 17:15:46

@spinat: "annyi eszük nincs ezeknek"

Sajna csak arra van eszük.

Miért nem gátak épültek stadionok helyett? 2012.09.10. 17:27:33

Utálunk elmenni szavazni, kétszer menni meg pláne!
A fidesz sunyi listáiról jól tudja, hogy a narancsfejűekből ki nem regisztrált. Rögtön szólnak,Sanyi bácsi gyerünk regisztrálni!
Ha azt látják, hogy az ellenfelek kevesebbet regisztráltak, hátradőlhetnek, megnyerték a választást.
Ha többet, akkor a szokásos szarházi módon módosítják a választási törvényt!

Pl. - Ezen túl csak 20 évente lesznek választások!

vagy csak felcsúti kötődésű, sose dolgozott, beteg, notórius hazudozó, bodzaszedő bőrszínű, 150 cm mély, O.V. monogramú alak lehet miniszterelnök és király!
A papírkétharmaddal megtehetik, meghát?

Ha lezárul a regisztrálás, a választásokig nagyon durva megszorításokat hozhatnak, ellenük fordulna a nép, de már nem szavazhat mert nem regisztrált.
Szarházi, baltás-bóvlis, simlis fidesz módra ki van ez találva.

Johnfive 2012.09.10. 17:41:55

Lehet, hogy csak össze akarják vonni a kopogtató-cédula leadást a regisztrációval. :D

2012.09.10. 17:45:18

mindenesetre érdekes választások lesznek az biztos..

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.09.10. 17:56:13

1. Az ajánlószelvényes rendszer a folyamatos visszaélések miatt a demokrácia szégyene volt (és persze az "önkéntes" diákmunkások fizetése sem jött ki 1-2 millióból).
2. Épeszű ember szerint nem kell egyszerre ajánlószelvény és előzetes regisztráció.

Innentől kezdve már csak az a kérdés, hogy kinek és miért kedvez az előzetes regisztráció és kiket lehet vele kiszűrni. Persze figyelembe kell venni, hogy a regisztrációra is ugyanúgy lehet buszoztatni az embereket, mint a szavazásra.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.09.10. 17:58:15

@kovi1970: Mint a tandíj, amit ellenez, de azért mindenki fizesse magának az egyetemet? :)

2llkedő 2012.09.10. 18:00:32

@online távmunkás: "Persze figyelembe kell venni, hogy a regisztrációra is ugyanúgy lehet buszoztatni az embereket, mint a szavazásra."

Egyszerúség kedvéért ne legyen se regisztráció, se választás. Mennyit segítenénk a jónépen?

Johnfive 2012.09.10. 18:08:13

@VT22: Úgy érted akár nem demokratikus módon is? :D

Shopping 2012.09.10. 18:12:43

Szerintem az NEM "szabad választás", ha előbb regisztrálni kell, és csak utána lehet menni szavazni.

Az a szabad választás, ha odamegyek, ikszelek, és kész.

Demokrácia megint Fidesz módra értelmezve.

flippant 2012.09.10. 18:35:36

Legyen diplomához kötött a szavazási jog. Ja és nők se szavazhassanak (mint az ókori görög demokráciában) mert emocionálisak és könnyen befolyásolhatóak. A nyuggerek se szavazhssanak.

puffatag 2012.09.10. 19:33:30

@flippant: a grazi ápolt által istenített horthy-korszakban se szavazhatott a nők nagyrésze: www.rubicon.hu/magyar/oldalak/nyiltan_vagy_titkosan_a_horthy_rendszer_valasztojoga/

Zorg a Rettenetes · http://musicanta.blog.hu 2012.09.10. 19:36:08

@willdataa: Persze. Az illegális választói listák összeállítása, frissítgetése, a helyi irodák fenntartása, a kézbesítés napján munka helyett kopogtatócédulát gyűjtő szimpatizánsok fizetése, az egész láncot főállásban megszervező szakemberek alkalmazása mind mind ingyen van, csak akarani kell ugye?

laci_52 2012.09.10. 19:37:06

@Shopping: "Szerintem az NEM "szabad választás", ha előbb regisztrálni kell, és csak utána lehet menni szavazni."

Miért nem? Elmehetsz regisztrálni, utána arra szavazol, akire akarsz.

Azt is megteheted, hogy mindegyik rubrikát beikszeled és ezzel érvénytelen szavazatot adsz le.

Bafana 2012.09.10. 19:48:16

Nincs szükség az ajánlószelvényekre. Ez a politikusbűnözés egyik melegágya.
Csak támogatni lehet!
süti beállítások módosítása